تأثير الفراشة Butterfly Effect

وهى تعنى حدوث شىء صغير جدا يؤدى لحدوث سلسلة من الأحداث المترتبة على هذا الشىء الصغير ..
ما أومن به هو أن كل شىء فى هذا الكون يتم بحسابات دقيقة بارعة لا قبل لنا بها ، كل شىء محسوب ومقدر بدقة بالغة وتدخلنا فى مثل هذه الأمور إنما يفسدها ولا يمكن أن يقومها بطريقة أو بأخرى .. حتى لو كان تدخلنا بسيطا تافها ...الصورة من أعمال مينا هاني

Saturday 28 December 2013

مقاعد المتفرجين- جـ2- خطايا الثورة المصرية

إيمانا مني بعضويتي المؤقتة في أي شئ أنا عضو فيه.. وحرصا علي علاقتي بالعديد من الأصدقاء إللي إتعرفت عليهم خلال فترة ال3 سنين اللي فاتوا وحرصا علي وضع بعض النقط فوق الحروف حابب أتناقش بخصوص جملة بسيطة جدا إتقالت خلال الربع الأخير من 2013 وتم ترديدها بكثافة شديدة للغاية.
بإختصار, يقول قائل: "لا الإخوان مش إرهابيين,, (ماحنا كنا بنعمل نفس اللي بيعملوه)".
طيب خلينا نمشي واحدة واحدة,,,

السؤال الأول وهو مدخل للحجرة الصغيرة,, هل فعلا إنت نفذت\قدرت تنفذ العنف دا تجاه الدولة وأذرعها (إللي إحنا متفقين علي عدم مهنيتها\وساختها\جرمها- مش هنختلف دلوقتي علي الكلمة)؟
طيب أنا سعيد بصراحتك بخصوص إعجابك بالفعل فالوقت إللي حضرتك معندكش الموارد المناسبة لتقليده أو إبتكار ما هو أقوي منه. دي بداية كويسة جدا.

السؤال الثاني... هل حضرتك لحد اللحظة دي قدرت تنظم شئ يورث الدولة (أو حتي أجهزتها القمعية –الشرطة مثال)؟ ... يعني الإخواني شايف إن ميليشياته قادرة علي إنها تحل محل الشرطة الغير محترفة\الوسخة\المجرمة المصري- مش هنختلف علي الكلمة دلوقتي...

السؤال الثالث,, وهو الأهم أو الحجرة الكبيرة. هل تطابق التكتيكات وتعارض الأهداف من شأنه توحيد القضية؟
يعني لو فعلا إكتشفنا إننا معانا القدر الكافي من القوة للوصول لندية مستديمة ل \صراع مفتوح مع أذرع السلطة... وقررت خوض صراع بقاء ضدها بدون هوادة,, هل دا معناه إن كل من قرر نفس القرار ملاك\بطل\رمز\,,, رفيق؟
مثلا.. هل كل المدربين إللي بيلعبوا ب 4-4-2 نفسهم إن كل الفرق إللي بتلعب 4-4-2 تكسب؟

حضرتك فين من المبادئ أو الأيديولوجية إللي بيتبناها هؤلاء؟ هو دا السؤال المهم. منطقيا إنك قدرت تخوض صراع مع القوات النظامية يبأة تقدر تخوض صراع مع الغير نظاميين,,, ولو إنت شايف إن الساحة فيها صراع مفتوح بين :السلطة واليمين الديني(الإخوان-ودا مش حقيقي 100% لإن السلطة فعليا متحالفة مع 3 جهات دينية وبتستخدمهم: الدعوة السلفية,الأزهر,الكنيسة) وحضرتك فمنطقي أشوفك بتضرب فال2... مش بتشجع الإخوان لمجرد إنهم نزلوا يدبوا ف غريمك (السلطة)

أنا عايز إيه من إللي فوق؟ ولا حاجة,, أنا فقط بفكر بصوت عالي ومستعد أغير رأيي لو لقيت سبب منطقي يدفعني لدا.
باي دلوقتي مش فاضي.

مينا ضياء
28\12\2013
8:00 pm

إقرأ أيضا:


Monday 16 December 2013

نظرية البول المائل

في الوقت الذي إنشغلت فيه الساحة المصرية بالإحتفال بالوصول للدستور المؤيد من الله ليكون ثاني إنجاز علي التوالي بعد أفضل دستور عرفته البشرية-سابقا. كنت أمشي أتفكر في خلق الله وأتأمل في جمال الكون,, وعندها توقفت أمام مشهد أثار في داخلي الأسئلة ودفعني للبحث عن إجابات –وبهذا أكون طبقت المنهج العلمي كاملا: مشاهدة- بحث- إستنتاج... ولله الحمد والمنة.

هل سبق وشاهدت هذا الخط المائي الشفاف المجاور للأرصفة والحوائط في الشوارع المصرية؟
هل سبق وسألت نفسك عن سبب عدم تعامد الخط المائي الناتج عن تبول أحدهم علي الرصيف في مواجهة حائط أو سور- تعامد هذا الخط علي "الرصيف\الحائط\السور"؟

إذا ما أردت أن تسترجع المشهد فإنه عادة ما يكون الشخص المتبول في مواجهة تامة للحائط أو السور,, لذلك كان من المنطقي أن يكون خط سير هذا البول عمودي علي الحائط,, أو علي أقل تقدير يشكل خط مستقيم (مش عمودي أوي- مائل بدرجة أو بأخري...)
الإفتراضات السابقة تصح مع إهمال تأثير الرياح لأنه سيكون أقل ما يمكن علي خط مائي عمقه يقترب من الصفر.

الإدعاء الموجود بحوذتي ببساطة أن تفسير هذه الظاهرة مرتبط بحدوثها بالضرورة,,,

أن عدم تعامد البول علي الحائط سببه عيوب في تنفيذ الطريق\الرصيف,, (لكن هذا ليس كل التفسير,, ) وهذا لأنك إذا إستطعت الوصول لدرجة كفائة مناسبة أو كافية لأن يتعامد خط البول علي الحائط- في هذه اللحظة وهذه اللحظة فقط لن يقوم أحد بالتبول فالشارع..

بصيغة أخري.. لأن إقتران كفائة تنفيذ وتشطيب الطريق مرتبطة بمستوي من الوعي لدي الأفراد لعدم التبول فالشارع ووعي لدي السلطة عن أهمية توفير حمامات عمومية فالشوارع.

لذلك فمن المستحيل أن تري خط بول عمودي علي الرصيف... بكل بساطة.

مينا ضياء
16\12\2013
11:00 Pm