تأثير الفراشة Butterfly Effect

وهى تعنى حدوث شىء صغير جدا يؤدى لحدوث سلسلة من الأحداث المترتبة على هذا الشىء الصغير ..
ما أومن به هو أن كل شىء فى هذا الكون يتم بحسابات دقيقة بارعة لا قبل لنا بها ، كل شىء محسوب ومقدر بدقة بالغة وتدخلنا فى مثل هذه الأمور إنما يفسدها ولا يمكن أن يقومها بطريقة أو بأخرى .. حتى لو كان تدخلنا بسيطا تافها ...الصورة من أعمال مينا هاني

Friday 26 July 2013

كيف تفهم اخفاقات و احباطات الاحتجاجات المصرية (الربيع العربي: 2011-2013 )؟؟... فور داميز

بداية أحب أن أنوه علي أن كل من وصل للمرحلة الثانوية ودرس مبادئ الجبر سيكون قادرا علي فهم السطور الموجودة أدناه... أما بعد.
الرياضيات ليست فقط مجرد وسيلة لحساب الأرقام أو حساب هل سيكفيك مرتبك حتي نهاية الشهر أم لا..

الرياضيات لغة مثل كل اللغات الحية, لكنها أكثرها بلاغة وإختصار وحيادية في وصف وتعريف المشكلات والمواقف. الوصف الرياضي يجنبك الوقوع في مشاكل سيطرة إنطباعك الشخصي علي محاولتك لتعريف شئ ما فيتحول الوصف –الذي كان من المفترض أن يكون دقيقا- إلي شئ أشبه بالفضفضة الليلية أو جلسات الشلت مع أبناء وبنات عمومتك.
Mathematics is, as it were, a sensuous logic, and relates to philosophy as do the arts, music, and plastic art to poetry.~ Karl Wilhelm Friedrich Schlege

Pure mathematics is, in its way, the poetry of logical ideas.~ Albert Einstein
Mathematics takes us into the region of absolute necessity, to which not only the actual word, but every possible word, must conform.~ Bertrand Russell
توجد قوتان رئيسيتان في أي دولة تنشب بها الإحتجاجات التي تطمح لكي تكمل أطوار التطور لكي تصبح ثورة,,والثورة هنا بالتحديد تعني تحقيق غاية من قاموا بالإحتجاجات, أي بوصولهم للسلطة وتحقيق رؤينتهم أو برنامجهم أو الأهداف والشعارات التي أعلنوها ورفعوها قبل وأثناء الإحتجاجات.

هاتان القوتان يمثلان دعائم الدولة\نظام الدولة الذي نشبت ضده\ه هذه الإحتجاجات. وبالضرورة في أبسط نماذج المحاكاة (ال Models) ستكون هاتان القوتان هما:
1.      الحزب الحاكم أو من يسيطرون علي السلطة السياسية. (سنسميها المتغيرVariable  :X)
2.      المؤسسة الدينية صاحبة أكبر سيطرة علي أكبر نسبة من الشعب أو المؤسستان أو الثلاث مؤسسات أصحاب السيطرة علي أكبر نسبتين أو ثلاثة من الشعب..أو المجموعات الدينية التي تقوم علي وجود بنيان عقائدي ما وسط حالة من اللا مركزية تجعل الرموز الدينية مجموعات من ال Free lancers أو ماشابه. (سنسميها المتغير  Variable :Y)
"بالبلدي يعني السياسة والدين"

كل قوة تقوم بتعضيض ومساندة الأخري. سواء بإسكات المظلومين عن ظلم النظام السياسي بوعود أخروية (سمك في مية)  أو بقمع أقليات دينية أو مذهبية لصالح المؤسسة صاحبة السيطرة علي النسبة الأكبر وحماية لمصالحها ولدوام سيطرتها وتأثيرها.

الشكل (1)
هذه الحالة يمكن وصفها بإعتبارها حالة Equilibrium .
ولفهم معني كلمة Equilibrium  أنظر إلي الشكل (1)
ستجد أن مجموع القوي الموجودي علي نفس خط العمل يساوي صفر (بسبب تساوي القيمة وإنعكاس الإتجاه)
وهذا هو المقصود بخصوص الحفاظ علي حالة الجسم
\النظام\ال System  في حالة ثبات\سكون\إستقرار لمقاومة المؤثرات وإستمرار الوضع علي ما هو عليه.

 بالطبع كما سبق وأشرنا,, لن تكون قوتان فقط (سياسية ودينية) ربما تكون القوي أكثر من هذا أو يتم تقسيم كل منهم إلي عدة تقسيمات بحسب الحالة. لكننا هنا سنفترض وجود هاتان القوتان فقط للتبسيط الدراسة والبعد عن الدخول في تعقيدات لن تخدم الهدف من حديثنا هذا.

في هذا النموذج سيكون لدينا منغيران  (X  و Y) و ثابت سنسميه Constant: C
لذلك يمكننا وصف حالة المجتمع\الدولة الساكنة الثابتة المستقرة بمعادلة بسيطة:
aX+bY+C=0 ….. (Equation # 1)
بحيث X,Y: Variables  و a,b,C : Constants
الثابت C: هو رقم ثابت قد يعبر عن وضع ما فالمجتمع ويمكن تقسيمه لعدة ثوابت في داخله,, لكننا سنعتبر أن ال C تعبر عن كل هذه الثوابت الثقافية والمجتمعية في هذا المكان في هذه اللحظة
والثابتين ال Coff (a and b): ويمكن أن يعبروا عن نسبة تأثير كل من X  وY  (= كسور أصغر من 1)  بحيث يكون a+b=1" " علي الدوام.

(عشان تكمل لازم تكون فاهم a,b,C,X,Y بيعبروا عن إيه,,لو مش فاهم أتعبك معايا إطلع فوق تاني معلش)

مفترض إن الوضع الساكن الثابت المستقر إللي بتقوم ضده الإحتجاجات في النموذج بتاعنا هو Equation #1

(الحل الثوري –الشائع- ضد المعادلة Equation #1 قد يظنه البعض أن يطبعها علي ورقة A1  كبيرة بخط كبير ثقيل ويقطعها في ميدان التحرير أو يعمل عليها بيبي في ميدان رابعة أو يحرقها زي مكانوا بيحرقوا علم إسرائيل وقت المظاهرات إللي ألهمت بفيلم محمد هنيدي بتاع صعيدي فال AUC  ولا مش فاكر إيه.. ما علينا)

لكن الحل الرياضي إللي بفترضه هنا مش إنك تقطع الورقة... الحل الرياضي هو إنك تقدر توجد قيمة المتغيرين X and Y
إذا إستطعت أن تجد بطريقة علمية وممنهجة قيمة كل من X  و Y  عندها فقط ستكون قد إستطعت الوصول لحل وحسب النموذج إللي بندرس عليه فهذا الـحل هو بيناظر تحقيقك للتغير أو النجاح علي الارض.

هناك طريقان للوصول إلي قيم المتغيرات X  و Y :
1.      ضرب الودع.
2.      إيجاد معادلة أخري مساعدة.

الطريقة الأولي: ضرب الودع:
هي الطريقة الأمثل لتضييع وقتك وجهدك وعمرك ومواردك وطاقتك وشغفك وإهتمامك وأي إبن كلب مفيد. ببساطة أن تقوم بالتعويض بأي قيمة للمتغير X  فتحصل في مقابلها علي قيم مناظرة للمتغير Y. تتغير علي الدوام بتغير X  والعكس.يمكنك أن تقوم بعمل جدول يتكون من مالا نهاية من الصفوف يحتوي علي قيم X  التي قمت بفرضها في مقابل قيم Y  المناظرة لها.
            مثال:
            0.5X+0.5Y+1=0  -> X+Y+2=0
فتقول  بأن
Y
X
-2
0
-3
1
-4
2
وهكذا تستمر القيم في التغير حتي مالا نهاية بالموجب والسالب....
هل يمكن أن نعتبر السلوك المبني علي التعويض بأي رقم للوصول إلي أي رقم كنوع من أنواع إقناع الذات بالمحاولة للرضا عن النفس بأنه حل؟
كيف ستعرف من الأساس أنه الحل؟
لقد أغفلت حقيقة مهمة. وهي إستحالة الوصول لحل لمعادلة واحدة تحتوي علي مجهولان. وهو خطأ رياضي فادح. وعلي أرض الواقع نتائجه لا تقل سفالة.

الطريقة الثانية: إيجاد معادلة أخري مساعدة:
هذه الطريقة هي تنص علي أن تكون عدد المعادلات مساوية لعدد المجاهيل. حتي تستطيع الوصول لنتائج رياضية.
(في نموذجنا هنا إفترضنا وجود متغيران إثنان فقط X  و Y ß وبناء عليه فنحن هنا نحتاج إيجاد معادلة أخري واحدة فقط)
بوجود معادلتان Equation #1  (الوضع الحالي) و Equation #2  التي سيقوم جنابك بإيجادها.

لكي نكمل الشق الرياضي يمكن جنابك أن تحل بإستخدام طريقة         
A.      حل معادلتين علي التوازي Two Simultaneous Equations   
B.      طريقة التجربة والخطأ Trial And Error.

وأي من هاتان الطريقتان A  و B كفيل بأن تصل للنتيجة الصحيحة وأن تكون لديك الجرأة لكي تقول بأنك قد وصلت للـحل
لحظة واحدة. بالتأكيد تريد أن تعرف من هي المعادلة الثانية Equation #2 التي بسببها إستطعت حل المعادلة الأولي (=أن تصل لقيمة المتغيرات X و Y) في النموذج أو أن تنجح علي أرض الواقع.

الEquation #2 هي ببساطة طرحك الفكري لما يجب أن يكون عليه المجتمع والدولة. هي رغبتك فيما يجب أن تكون عليه الأمور,,, بينما Equation #1 هي فقط هي رغبتك فيما لا يجب أن تكون عليه الأمور....

إفتقارك لل Equation #2  =الطريقة الأولي: ضرب الودع... العديد والعديد والعديد من المحاولات لحل المعادلة Equation #1 فتارة ستجد نفسك تقوم بتخمين Y  مرة في مواجهة X بقيم مختلفة,,,كثيرة جدا,,فتجد أنك فشلت,,فتخمن X وتحاول الحصول علي قيم Y  فتحصل علي نتائج كثيرة,,جدا.. فتجد الخوازيق تتهافت نظرا لعدم وجود أساس صلب وواقعي وعلمي للمحاولات اللا نهائية التي ستهدر خلالها أحبار أقلامك وسنون رصاصك وسنون عمرك وأساتيكك ومناديلك. وأعمار الأخرون.

مينا ضياء
26\7\2013
10:7 PM

إقرأ أيضا


Thursday 25 July 2013

*معلومة هامشية مهمة فشخ للي يقدرها*


أيقونات اليسار -حسب علمي الضيق والضحل- مكانوش بيمارسوا دور ((حقوقي)) أو ما يسمي الأن ب((نشاط سياسي)) علي الأقل "فقط"
وعليه فالقياس علي أرائهم ومواقفهم وأفعالهم (بإختصار أدبياتهم) -إللي هي كانت فالأساس مش إنعكاس لمبادئهم فقط. لكن إنعكاس للواقع الموجود علي الأرض وإنخراط الكثير منهم في أنشطة مسلحة(ودا مش عيب مدام دي بقت القاعدة بين أطراف التناحر) - إللي كانت شئ هامشي بالمقارنة بإنهم عناصر فاعلة في تنظيمات\كيانات تهدف للوصول للسلطة في المكان إللي كانوا فيه (ودا مش عيب) مش مجرد بيشاوروا علي الصح والغلط حسب بوصلتهم الأخلاقية أو قرائتهم للتاريخ.

الإنفصال بين الممارسة وبين الوقوع في أسر الكراسات والكشاكيل هو إللي خلق أجيال عاصري الليمون والزيتون والبرتقان بنسخهم المختلفة.

*ملحوظة:

  • المشكلة الحقيقية في الإنفضال عن الواقع. لدرجة إن شخص بيدعي إنه بيحتل أقصي أقاصي يسار يروج لإنتخاب شخص (سيبك من رأيك فيه) يميني والشكر للتقية أثر في تخفيف وجهه الراديكالي القبيح. إللي هو لو كان فيه عدالة في توزيع المنطق علي سكان الكوكب كان مفترض يكون في ميليشيا قتالية بيحاربه. ما علينا.


  • بناء علي ما ذكر أعلاه.. الجمع مابين عناوين صفات أيديولوجية والتشدق بإنك متطرف فيها لما بيتجمع علي نشاط سياسي بدون بوصلة واقعية..وخلط الشعارات الأخلاقية والسياسية بدون قدرة علي التنفيذ هيحولك لكائن مسخ. بترفع شعارات اليسار بس بتصوت لليمين. بتدافع عن جهاديين بيقتلوا بدم بارد, وبتخلط بين جرائم الدولة بحق متظاهرين وبين دورها في ردع قتلة مختليين عقليا. بتتكلم علي تروتسكي ولينين وجيفارا بس بتدعم مرشح نازل بديل لرجل أعمال . إللي هو لو الناس دي شافوك وإنت بتقتبس من أدبياتهم عشان تروج لكلامك كان زمانهم طالبوا بإعدام نفسهم تطبيقا لقول الشيخ محمود شعبان:"يُقَتل حتي لو إستتاب"


  • فيه مخرج واحد بس إنه يكون معتبر نفسه "مُفَكِر"... وهنا نقوله: 

  1. كل الناس -مفترض- إنها بتفكر
  2. إستخدام أدبيات يسار لدعم اليمين وتبريرها بإنك بتفكر فدا شبيه بتعريف "الإجتهاد",,إنت معتبر إنك لو أخطئت هتاخد أجر ولو أصبت هتاخد أجرين
  3. تحولك لبوق إنتخابي لتيار -نظريا وتاريخيا- معادي للتيار إللي جنابك مفترض منتمي ليه -أكبر دليل علي إنك مابتفكرش عشان كان المفروض وإنت بتعمل Run البرنامج بتاعك يسقط المرشح دا بشكل بديهي وأولي قبل الدخول في أي تفاصيل ومزايدات.
السطور اللي فوق دي في جوهرها كلها عبار عن فكرة معينة بتتكرر بصيغ مختلفة. لإن فعليا مفيش كلام يتقال وإحنا بنهري فالمهري وبنتكلم في بديهيات.
السطور اللي فوق دي بتسري علي أي شخص مش متسق مع الأيديولوجية إللي بيتبناها. سواء كان يساري أو ليبرالي أهلاوي أي خرا علي دماغه. بس ذكر المثل بخصوص اليسار واليمين كان لتوضيح المعني (قال يعني مش واضح) وأهو إللي جه فالسكة.

مينا ضياء
2:09 pm
25/7/2013

Thursday 18 July 2013

الثورة الجنسية .. الجزء الثانى




التربية والكبت

لية بتقوليلى اضم رجلى وانا قاعدة, لية بتقوليلى مهزش رجلى وملعبش ومتطنطش يا ماما هو انا كدة بعمل حاجة غلط ؟
لية بابا ضربنى لما بوست البت سوسن بنت عمو محسن جارتنا على خدها؟
بقولك اية حرام حد يلمس ايديكى او شعرك دول لجوزك بس , حافظى على نفسك لجوزك
ماما هو اية اللولب دة ؟ سمعت منين الكلمة دية *مع استغراب واضح* الحفيد بتاع عب منعم مدبولى ياماما  
ماما هو انا جينا ازاى ؟ عيب الكلام دة ,لما تكبرى هتعرف 
عارف لما تبتدى استكشاف اية اللى تحت هدومك الملخفنة اللى انت/ى لابساها وامك تزعقلك
 بتزعقى لية يا حجة ؟ 
هو انا مديت ايدى على اثار الحقبة الوسطى دة جسمى انا!!! 

ف زى ما حصل معاك ومعاكى , فالكلام عن الجنس او اى شىء متعلق بة من قريب او من بعيد حرام 
ممنوع علينا الحديث فية , ودة مش وقتة واى احساس يجيلك ,دة من الشيطان عشان يوقعنا فى الخطية 

غمى عنيك , لية يا ماما ؟ هو كدة , وبعد فترة عرفت لما كنت بفتح فتحة صغيرة بين صوابعى 
الفضول الطبيعى, الممنوع مرغوب , شوفت ,طلعت بوسة
حرام البوس؟ !
 ارتبط فعل البوس بالحرمانية 
 مشاهد العنف بقت من الطبيعى انك تشوفها فى الشارع لكن لو اتنين قرروا يبوسوا بعض 
تقوم الدنيا لهذا الفعل اللااخلاقى الشاذ الفاضح , الفاضح لاية ?!
 !

المشهد دلوقتى فى المدرسة 
فصل تالتة خامس الدور الثانى
حصة علوم مستر سعيد
بيشرح مستر سعيد الدرس وهو مصفر اللون شوية من حساسية اللى هيقولة 
بوصو يا ولاد دة بتاع الراجل ودة بتاع الست وهوبا *موقف غير معروف* جبنا عيال
ولو ان المستر كان اكتر جرأة باعتبارنا كنا فصل ولاد بس 
فبص يمين وشمال مرتين قبل ان يقول هقولكم على حاجة 
دة اللى بيحصل مع الراجل والست لكن فى رجالة بتعملها لوحديها واسمها "ضرب عشرة"(سبعة ونص فى العالم الموازى المعروف بمدرسة البنات) واتفشخ ضحك
وساعتها مفهمتش هو بيتكلم عن اية

*الكاميرا تطير لمدرسة البنات فى نفس التوقيت*
وزوم ان على وش مس عطيات اللى قاطعتها حملة من شركة اولويز 
للتعريف بمنتجات الشركة واعطاؤهم عينة مجانية باعتبارهم زباين المستقبل القريب 
مع بعض التوعيات الغريبة عن الم اول ممارسة جنسية للمراة وفض غشاء البكارة المؤلم 
وتهويل من الموقف لدرجة شنيعة تنفر البنت من فكرة الجنس عامة والتعامل مع الرغبات الجنسية بانها شىء شاذ لابد من كبتة
وان اى لمس بسيط للعضو التناسلى ممكن ينتج عنة فض غير مقصود لغشاء البكارة
على اعتبار انها حماية للبنت
 ندبات فى نفسية الفتاة 
والموضوع دة مبيبانش اثرة الا عند اقتراب الزواج ,الهلع الغير مبرر من عملية طبيعة جدا
وكمية الاسئلة الغير طبيعية لصديقاتهم المتزوجات عن الم اول مرة والم فض الغشاء  

ندخل بعد كدة على مرحلة المجلات 
كطفل من اطفال التسعينات الحميدة مكانش عندنا لا نت ولا يحزنون وكان الدش من سمات الطبقة المرفهة 
اللى بيجى علية بالليل استغفر اللة استغفر اللة مع ان بعد ما جبنا دش 
قعدت اول ليلة ادور على استغفر اللة العظيم ملقتش 
المهم كان وسليتنا كان الراجل بتاع المجلات اللى على اول الشارع 
شوال مترب ملايان مجلات يبرز الجزء الاعلى من المراة فيها*بزاز*,كنا بنتفشخ فلوس على المجلات دية 
مع انها مكنتش بتقدم محتوى , كنا هيجانين وخلاص.
وبعد كدة دخل الموبايل وتهافتنا على افلام السكس العشرين ثانية , واحب اقول للعيال ولاد المحظوظة جيل دلوقتى 
يا بخت امكم , احنا كنت بنتفشخ على فيلم او صورة. 
واذكر مدرس قالى هات فيلم سكس والا هقول لابوك.
والكل عدى على فيلم وفاء عامر ودينا وابو الفتوح.
تختلف الروايات والمضمون واحد بالنسبة للبنات الا ان بالطبع الحدود اكثر ,تقييد عائلى ومجتمعى باعتبار ان البنت 
شرف العائلة الواجب الحفاظ علية , فحرية البنت اقل من حرية الذكر المنفتح للحياة ولو بشكل نسبى 
فالبنت لازم ترجع من البيت قبل الساعة 8 بالليل خوفا عليها من التحرشات والاغتصاب او حتى من نظرات الشباب 
ففمنوع عليها اى حركة خارج اطار عسكرى المرور , اللى هو من البيت للمدرسة ومن المدرسة للبيت فى خطوة ملتزمة 
فقد فيها الانثى الدلع الطبيعى وحيويتها المحببة

"ياللي نهيت البنت عن فعلها
قول للطبيعة كمان تبطل دلع
عجبي !!!"

فكل الموجودين فى الشارع هم مفترسين محتملين لحتة اللحم اللى ماشية فى الشارع  
ودة ممكن نقول اسهم فى جزء من اللى بنشوفة فى الشارع اللى الجملة اللى فاتت اصبحت حقيقة فية.  


حيوانية الجنس !

بتجيلى حالة من الارتكاريا من اللى بيقولو ان الجنس دة اسمى شى فى الحياة *مع شحتفة ومحن و puppy eyes * ولازم نشاركة مع واحد بس ويقتصر على الزواج وان غير كدة الموضوع هيبقى حيوانى وبلابلابلا

اولا اية المعايير اللى على اساسها قولت ان الحيوانات بيعملو جنس قذر ,ضمنيا ؟

الحيوانات ليها طريقة معينة فى التزاوج وعملية اختيار الشريك 
ففى ابسط الاحوال بيتم الاختيار على عدة عوامل بديهية 
منها الكوالتى بتاعت الفرد التانى 
(8) 
او لو حبينا نتكلم باسهاب شوية فعندنا نقطتين 

الاولى المنافسة  
ففيها عدة انواع  
1- ان يظل/تظل الحيوان خصب لفترات طويلة
2-انة يلاقى الشريك قبل ما حد تانى يوصلة
3-انة يوصل للانثى عن طريق خناقة بين افراد تانية من نفس العشيرة وبالتالى اقصاء للباقى
وغيرة 

الثانية 
اختيار الشريك
فيها عدة انواع برضة
1- غصب الطرف الاخر على الخضوع لممارسة الجنس معة 
2- نمط اختيار الشريك عن طريق اقصاء الاحتمالات الاخرى لعدم قدرتها على التخصيب
3- عن طريق اختيار بين عدد من الحيوانات المنوية لعدة افراد عن طريق الجهاز التناسلى
وغيرة 
(9)
دة بالاضافة ان الحيوانات ليها موسم تزاوج معين , مش كدة والسلام 
فدة ان كان يدل على حاجة , ان الحيوانات مبتقمش بعمل قذر على عكس المتعارف علية 
على الاقل مفيش تحرش ولا اغتصابات يعنى عمرى ماشفت حيوان بيشقط حيوانة الا فى فيلم ايس ايدج لما الماموث 
حب يشقط البت وانقذها من الغرق 
ومن وجهة نظر دارونية احنا حيوانات متقدمة منختلفش كتير عن الحيوانات الاقل تطورا 

فبدون دخول لتفاصيل علمية كتير ,فدلوقتى فكرة حيوانية الجنس هى فكرة بشرية تماما , وبما انها بشرية فهى نسبية 
تختلف من انسان لاخر , ولها معايير 
فهى الكيف والكم ومتى والشريك ونوعة والوسيلة وغيرة من المعايير 
اللى بتوضح ان العملية ليست بالقذارة اللى بنتكلم بيها علية , لانها تخضع لعدة مستويات من تحديد القرار
وبالتالى فهو قرار عاقل مترتب علية كاى قرار كان عواقب مفروض كانسان عاقل برضة انك عارفها ومقدرها  

النقطة التانية , عن سمو الرغبة وان مشاركتها لابد ان يقتصر على شريك الحياة 
ظريف الكلام , لكن يرتبط باصل المشكلة والقسر من ناحية النظام او السلطة الدينية زى ما رغينا فى حتة اصل المشكلة 
لكن مفيش مشكلة ان كل الكلام يتحقق , بس المشكلة فى الفترة قبل الزواج 
باعتبار ان الرغبة الجنسية رغبة اساسية فى الانسان رغبة قوية لا تضيع ولا تفقد لابد من طريق ليها لتصريفها
بأى طريقة . فمثلا فى التجمعات من الجنس الواحد زى المدن الجامعية والجيش
بتزيد نسبة اتجاة الفرد للعادة السرية او حتى اللى فرد من نفس الجنس لتلبية الاحتياج الجنسى 
فبيقابل الموضوع دة بزيت الكافور اللى بيضيع كل حاجة فى سكتة, كل حاجة 
وزى ما قال "مازلو" فى الهرم الشهير عن الاحتياجات البشرية ففى قاع الهرم او بمعنى اخر الاحتياجات الاولية والاساسية ,
كانت الاكل والهدوم والجنس ويمكن دية النقطة اللى محدش قالهالك فى المدرسة 
المهم كيفية تصريف الحاجة الجنسية فى هذة الفترة من عدم الاشباع ؟

السؤال الاهم لو افترضنا التقية الكاملة من وجهة نظرهم, لو افترضنا وجود حاجة زى كدة فعلا
وبعد كدة الكائن دة اتجوز وبقى من المتاح اشباع الرغبة الجنسية اللى متاججة عندة/ا من سنين 
اللى هيخلية/ها عادة اتجاة انة/ها ي/تمارس الجنس بكمية كبيرة جدا فى اول ايام الزواج
دية مش حيوانية من وجهة نظرك بقى? ولا هنا اختلفت المعايير لانها محاطة بغطاء رضى مجتمعى


منورين , بوسة

استنوا الجزء التالت 




المراجع : 

(8) http://people.clarkson.edu/~tlangen/Reprints/GibsonLangen1996.pdf
(9) http://www.blume-religionswissenschaft.de/pdf/PaulPrimatenSexuelleSelektion.PDF 

تابع المدونة علي فيسبوك

مراجعة :ميم نون

Monday 8 July 2013

مناقشة هادئة عن إشتباك 8\7 بين الإخوان والحرس الجمهوري.

من شوية كنت في جلسة لطيفة كان فيها مفاجأة ألطف مع ناس نصهم علي الأقل ليهم ممارسة أو دراية بالعمل الحقوقي,,ووقعنا في إختلاف بخصوص تعريف إللي جري الصبح 8\7 فيما عرف إعلاميا بإسم "معركة\مجزرة الحرس الجمهوري"

(مع التشديد علي إني ضد عقوبة الإعدام وضد التجنيد الإجباري والحروب بشكل عام ومع التسليم بعجزي عن الأخرانية بالذات عشان مفيش جنيرال بيتصل بي فالتليفون يسألني قبل مايحارب إيه رأيي)

حصل خلاف علي تعريف الحدث بتاع صدام الإخوان المسلمين بالحرس الجمهوري أثناء المعركة الفاشلة التي بدأها الإخوان لتحرير الأميرة النائمة محمد مرسي.

الخلاف فكرته: هل إللي جري الصبح جريمة إرتكبها خارجين علي القانون وتصدي ليها جيش نظامي  أم معركة بين جيش نظامي وميليشيا؟

السؤال دا جه بسبب إختلاف تفسيرات أعداد القتلي,,,بين إنها عنف مفرط تجاه مجرمين أو معركة غير متكافئة بين جيش نظامي وميليشيا مسلحة قليلة الكفائة (ودي مش مشكلتنا لكنها بالطبع مشكلة القادة).
إمتي تطلق علي الميليشيا إنها ميليشيا أصلا؟ هل درجة التسليح والكفائة القتالية ولا السلوك القتالي فيما يخص التنظيم والإدارة ووجود قيادة لها هدف أو أيديولوجية وعلم ويمكن زي موحد كمان (شبيبة هتلر\جزب الله\الكتائب...إلخ؟)

طيب وجود مجموعات من الأشخاص بتتبني نمط الميليشيات في كل شئ لكن كفائتهم متدنية..هل دا ينفي عنهم الصفة ولا لأ؟ يعني المفروض أقوله حظ أوفر فالمرات القادمة وأطلع لقائدهم ليستة بالغلطان الإستراتيجية إللي إرتكبها وبسببها موت جنوده عشان يتلافاها فالمرة القادمة بحيث يقدر يعمل ((المعادلة))ويتنقل من التصنيف الإجرامي للتصنيف العسكري الغير نظامي؟ يعني أقوله :لازم توصل للحزام الإسود عشان أصنفك ميليشيا؟

بلاش..هل الجهاديين في سينا ميليشيا ولا مجرد خارجين علي القانون ((فقط)) (لاحظ إن في دولة بتجرم تكوين الميليشيات والإنضمام ليها دا بالتأكيد خارج علي القانون بس هل هو يعتبر ميليشيا عسكرية أم لا؟) –لاحظ إن ماحدش إعتبر التدخل العسكري للرد علي الجهاديين :قوة مفرطة.

الهدف من السؤال العام كان الإجابة علي السؤال الخاص..هل الحرس الجمهوري إستعمل قوة مفرطة؟
(بخلاف الأكلاشيهات اللي بتحكي عن:حرمانية الدم ومع التسليم بأهمية الروح الإنسانية وعدم الحق لاي إنسان في سلبها من إنسان تاني...)

الفكرة ببساطة إنه لو إعتبرت إنهم مجرد مجرمين (زي أي ناس في أي خناقة) فدا بيعني وجوب التعامل معاهم بحيث يتم تعجيزهم (شل قدرتهم علي القتال بإصابتهم لكن بدون إصابتهم إصابات قاتلة) وبالتالي فدي قوة مفرطة. لكن,,لو صنفتهم بإعتبارهم ميليشيا حربية, فدا معناه إنهم قوات قتالية غير نظامية حصل ودخلوا معركة غير متكافئة (عكس معاركهم في سينا) من حيث عدم مساندة الأرض لهم وعدم القدرة علي إستخدام درجة التسليح المتاحة ليهم في سينا؟ وعليه فذنب العناصر إللي قتلت في رقبة قياداتها إللي غامرت بيها بإعتبارها بيادق مكررة وغير مهمة.

طيب لو نفس العنصر إللي بيقاتل في سينا عدي قناة السويس ودستة من أصحابه دول يعتبروا ميليشيا في سينا لكن مدنيين مجرمين داخل حدود القاهرة؟
يعني شخص بيري في ما يسمي ب"الجيش السوري الحر" مثل أعلي يحاول تطبيقه بصور مختلفه,,هل الجيش السوري الحر ميليشيا\ت ولا لأ؟ وهل هتعتبر اللي بيحاول يقلده ميليشيا لمجرد إنه حاول (سواء نجح:إستولي علي مدن أو فشل:حياته خلصت في معركة)؟ ولا هتعتبره ميليشيا لما يوصل لحد أدني من العدد والعتاد ويبقي لحد قبل مايصل للحظة دي: ميليشيا تحت الإنشاء؟

أنا شخصيا محتار وبفكر بصوت عالي...كل الأراء مقبولة مع التشديد إلي إني النقاش دا إعتبرته فرصة للمراجعة الأخلاقية والضميرية ومش ناوي أنحاز بخلاف ضميري لأي طرف من الأطراف فيما يعرف فالعامية المصرية بالتعريص..ما علينا.

للأمانة أول مرة أفكر في السؤال دا كان وقت معرفتي بإقتحام جامعة القاهرة وإستعمال أسطح مبانيها كمنصات للهجوم علي سكان بين السرايات..بعدما أعلن مرسي الحرب في خطابه.

طبعا السطور الموجودة أعلاه مش معناها:"إيه إللي وداها هناك؟" إلي أخر هذه الإتهامات المهرتلة,,,هي بس وقفة مع النفس ومراجعة لشوية تعريفات

ليلة سعيدة وأتمني ترد فالتعليقات وتعبر عن إجابتك (إللي واصلها لغاية دلوقتي-ولو وصلت لإجابة تانية بعدين جاوب تاني مش مشكلة) ومتعبرش عن رأيك في ميتين أهلي عشان مش فارق معايا في حاجة :) 

* أتمني لأسر الضحايا التعزية علي فقد أحبائهم لإن كل قتيل هو محور حياة أحبائه بشكل أو بأخر. نتمني لهم الصبر*

مينا ضياء
8\7\2013
8:00 Pm