تأثير الفراشة Butterfly Effect

وهى تعنى حدوث شىء صغير جدا يؤدى لحدوث سلسلة من الأحداث المترتبة على هذا الشىء الصغير ..
ما أومن به هو أن كل شىء فى هذا الكون يتم بحسابات دقيقة بارعة لا قبل لنا بها ، كل شىء محسوب ومقدر بدقة بالغة وتدخلنا فى مثل هذه الأمور إنما يفسدها ولا يمكن أن يقومها بطريقة أو بأخرى .. حتى لو كان تدخلنا بسيطا تافها ...الصورة من أعمال مينا هاني

Monday 31 May 2010

مسرح البطل


مسرح البطل

لمكان : أحد أفخم مسارح برودواي
الزمان: الساعة الثامنة ونصف مساءً.

القاعة كاملة العدد,تمتلئ بالبدلات الفاخرة,وأرقي الفساتين الباريسية,الرجال إما يسحبون أنفاس مُضاعفة من السيجار أو يشعلون المزيد,والسيدات إما يقومون بالتهوية بمراوحهن الفاخرة,أويدخنً سجائر أويتحسسن ما تبقي من رمة حيوان سئ الحظ,فروته.

الإضاءة خافتة ,والجو معبأ بالعطور الباريسية مختلطة بأفخر أنواع التبغ , دافئ علي الرغم من أنه منتصف شهر يناير,غالباً بسبب التكدس المنظم في القاعة بالحضور.
الحضور لا يبالون بغلاء التذكرة ماداموا قد استطاعوا الحصول عليها,فأكثرهم ثراء ونفوذ استطاع الحصول عليها قبل العرض بشهر أوأكثر بشق الأنفس,الإقبال منقطع النظير,ليس هذا بسبب إثارة الرواية أوحبكتها الدرامية,لكنه
بسبب سمعة بطل الرواية (علي الرغم من افتقاده لأي من عناصر جذبه وتفوقه علي منافسيه من
الممثلين,لكنه استطاع إقصائهم عن المسرح بعدما اشتري في بادئ الأمر المسرح الذي قدمه للجمهور وهو ممثل كومبارس صغير وشهد لمعان نجمه وسطوة نفوذه يوماً بعد يوم,بعدها زاد أجره –بصفته ممثل وصاحب المسرح أيضا- وشهدت هذه الفترة شراءه للمسارح المجاورة,وجعلها كلها مُكرسة لعرض روايته التي قدمته للجمهور في أول مسيرته إلي هذه الساعة(,نفس الرواية الواحدة,نفس الإفيهات والقفشات,لكن بحكم الزمن يتغير الجمهور) ,فكان يتم التمثيل علي المسرح الرئيسي,و نقل العرض بشاشات عملاقة إلي المسارح الأخري التي إحتلت الحائط الأمامي من هذه المسارح الغنيمة بعدما قام بنزع خشبة المسرح لتتحول إلي دور سينيما تنقل العرض المسرحي من الدار الأم مباشرة,يحسب له إهتمامه أن يكون هذا النقل بالحجم الطبيعي,لكنة مهما حرص وحاول ظل الأبطال والممثلون وهو شخصياً يفتقرون إلي اليعد الثالث,فظلوا مُسطحين حبيسي تلك الشاشات أمام جمهور الدرجة الثالثة الذي لم يستطع دفع ثمن تذكرة دار المسرح الأم).

ينفتح الستار,,,

تبدأ المسرحية كالعادة بنفس البداية لكن الممثلون بحكم مهنتهم لايتضررون من تكرار النص مهما تكرر علي الرغم من علمهم بقيامهم بقولبة أنفسهم بأنفسهم وإطفاء موهبتهم بكسل خمود أرواحهم واختفاء الشغف منها. أما الجمهور فمنهم من هم يحضرون هذا العرض المكرر للمرة الأولي في حياتهم,ومع ذلك لم يستطيعوا منع انفسهم من الشعور بالملل من انطفاء الممثلين وتخمتهم,وأخرون يحضرون العرض مرة ثانية وثالثة أوأكثر وهم حالهم ليس بأفضل من سابقيهم لكنهم يدًعون أملهم في وجود الجديد ويدعون أن يتحول إدعائهم لنبؤة محققة ممنين أنفسهم بأن يكونوا المنجمين اللذين كذبوا,علي أن يكونوا الفقريين الذين صدقوا,ربما بسبب غلاء التذكرة أو إدمانهم حضورها ورتابته,علي أن نسبة كبيرة ممن حضروا العرض أكثر من خمس مرات( علي الرغم من إدعائهم دعائهم لله بتطوير نصه أو تحديثه,وقيامهم بسب الأبطال بعد العرض أمام من أعلنوا نقدهم العلني للمسرحية) يخشون في الحقيقة تعديل النص أو تغير الرواية التي إعتادوا النوم أثناء عرضها,يخشون ألا يقولوا الجمل مع الممثلين,وهم يحفظون متي يصرخون ومتي يبكون,متي يتنهدون ومتي يقفزون,,حتي وإن كانوا يدركون ضعف أدائهم المنير جليأً وسط المسرح المظلم وعلي الشاشات المسطحة.
تتوالي أحداث المسرحية,

ويستمر العرض كما ينص عليه النص, محفوظ ومكرر,لكن علي أي حال يتوالي التصعيد الدرامي بين الممثلون
والبطل,تزداد حرارة الأحداث المعروفة سلفاً لكن أي من المشاهد المحورية لم تخلو من صفافير الإعجاب والتسفيق الهيستيري,هذه الأصوات التي اكتشف أحد الحضور أنها يتم بثها من السماعات المثبته في أرجاء المسرح ومختفية بعناية,كان إكتشافه لها محض صدفة بحتة,كان بطلها تليفونه المحمول ,,عندما لم يطفئه وإكتفي بكتم صوته ليكتفي بملاحظة اهتزازه,لكنه لم يلاحظ الإهتزاز فقط,و سمع هو وكل من في القاعة صوت (درجن درجن درجن ينبعث ويشوش علي أصوات التصقيف) ليتم إيقاف هذه الأصوات سريعاً والبحث والتنقيب عن صاحب المحمول وطرده شر طردة أمام الحضور بشكل مبالغ فيه حتي يتم إلهاء الناس عن سبب وضع تلك السماعات المخفية (بخلاف السماعات الأصلية)

ونصل للذروة,

البطل جالس علي الجانب الأيمن من المسرح علي كرسي خشبي,أمامه منضدة يسند عليها يده اليمني,علي
يده اليمني يضع رأسه وفوق رأسه يده اليسري,,ويحرك رجليه يمينا ويساراً إلي الداخل والخارج في حركة روتينية بقصد إظهار إمعانه في التفكير العميق,,العميق جداً
لكن هذه الحركة تقل سرعتها ببطء علي غير عادة النص ,ويدخل أحد الأبناء من الجانب الأيسر للمسرح مهرولاً صائحاً :"إلحق يابا الواد حامو العيال ولاد الجزار بيجروا وراه بالسواطير حالفين ليصفوا دمه", ويتبعه أخيه من الناحية اليسري أيضاً ويقع أمام المنضدة ممزق الملابس يلهث وجبهته تقطر عرق ممزوج بدماء:" ولاد ال,,, المطاريد نشوا سعيد وهو واقف في الدكانة يابا",وفيما يلوذ الحضور بالصمت المهيب مترقبين ماذا سيفعل البطل ,تدخل زوجته يسبقها نحيبها ولطمها "يا حزنك يا جنات يا حزنك,عيالك دايرين تلطيش في أخوتهم في أوضهم دمهم مغرق البلاط,,قوم ربيهم بلاش يستقوا علي إخواتهم قبل مايموتوا مني",,,,,,,صمت مطبق وترقب.
تقل إضاءة المسرح ويتركز الضوء علي البطل,وهو محط أنظار الجميع,,,المسرح تكاد تسمع به صوت السكوت والصمت مختلط بضربات قلوب الحضور والممثلين .

ولا شئ!!!
لا شئ يحدث!!

تتغير ملامح الحضور من الترقب إلي الإندهاش عبر كل منهم عنها علي طريقته مستخدماً حواجبه وفمه وخدوده,,لم يتكلم أحد مع من بجواره,لكن كل يسأل نفسه :"هل تغير النص؟!"
هل توجد مفاجأة جديدة في المسرحية,هل قاموا بترتيب شئ جديد؟!
لكن علي المسرح كانت هناك تعابير أخري أخفتها عتمة الإضاءة,استغرب الممثلون,,,
وكان الملقن المخفي في ذلك الخندق يكاد (يتشقلب) محاولاً تلقين البطل ما يجب أن يقوله دون أن يُسمع صوته,لكن محاولاته بائت بالفشل,مخرج العرض كان مذهول هو الاخر,لكنه قرر إدخال موسيقي تصويرية ونقل الإضاءة إلي الأم وهي في وضع الثبات حتي يتسني للملقن التصرف,
كانت هذه كلها حيل متفق عليها قبل العرض,
وبالفعل,تم ذلك,وقام الملقن برمي نسخة من النص علي البطل بعدما كورها,لتصطدم بكتفه,
وفجأة

"طراخ"

يخبط البطل المنضدة بيده اليسري تنقل الإضاءة إليه ,وهو لايزال في نفس الوضع,ولم يتغير سوي وضع يده
اليسري,

ثم يسمعون جميعا صوت شخير يستمر لمدة سبعة ثوان,,وكانت هذه المفاجئة,,البطل قام بالإرتجال!!
فلق الملقن النص الذي بيده باحثاً عن هذا الصوت في النص

استنكرت السيدات هذه الطريقة السوقية في إظهار الغضب والتعبير عنه,فيما قام بعض الشباب بخبط بعضهم البعض ضاحكين من هذه المفاجئة.
وفجأة,,,,,ووسط توقعهم قيامه بالنهوض سابباً زوجة الجزار لاعنا خاش المطاريد متوعداً بسلخ الجزار وأولاده,يسمعون نفس الشخير ثانياً,وثالثاً
ليدركوا أن البطل نائم,,وتقول واحدة ممن إستنكرن سماع هذا الصوت "ياريته كان بيعترض ",,,يقع الستار.

مينا ضياء


11/3/2010
3:20 am

Tuesday 25 May 2010

مابين حصة وحصة,غصة.

مابين حصة وحصة,غصة.

حصة الألعاب,التربية الرياضية,,

من المفترض إنها كانت حصة :"للتربية الرياضية (واضح من اسمها) بمعني,غرس مفاهيم تربوية بداخل حضرتي وحضرتك (ابتداء من قبول الأخر إلي جانب تجربة المكسب وتقبل الخسارة والعمل الجماعي والمرح المشترك بين أبناء الفصل الواحد,,ده شٍق,الشٍق الأخر تفريغ طاقات الأطفال والشباب فيما يفيدهم ويقوي أبدانهم لإن "العقل السليم في الجسم السليم",,,") سليم؟

زمان بيُقال إن الحصة دي كان بسببها بيتم إكتشاف مواهب كروية ورياضية مثلما تحكي الأساطير المصرية عما كان يحدث في الأزمنة المصرية البعيدة والغابرة داخل أروقة مكان يدعي "الساعيدية الثانوية" إللي والدي وعدد من وزراء وعظماء مصر قيل إنهم كانوا إتخرجوا منها,,عامةً من هادخل في فخ المقارنة مابين الدفعات دي والدفعات الحالية والقادمة إللي اتخرجت وهاتتخرج من المكان ده.

زي ماتحولت السعيدية دي,وإتحول كل شئ تقريباً,حصة الألعاب برضوا اتحولت,,

بمعني إنه في مدرستي وفكتير من المدارس,اتحولت الحصة دي يإما لحصة عقاب وتكدير,أو هرتلة,أداة ضغط ومادة للمقايضة والتفاوض,,,وأخيراً,,,وقت لممارسة الرياضة.

يعني مثلاً,لو مدرس خايب متأخر من المنهج ومألأ الموجهة تيجي تطرقعلة,كان بسهولة جداً يروح مميل علي مدرس الألعاب كلمة حلوة ضحكة عالية,كفك يا جدع,ويبيعنا مدرس الألعاب,ونتغًم كلنا.

ولو فصلنا عمًل حركة نص كم ,,فرقع صاروخ,,أو دايق مدير الدور أو الرجل ابو كرش صاحب النفوذ أو مدرسة لسة عضمها طري في التدريس,أو حتي ربطنا كارافاتاتنا وعملنا حبل وإشترينا كام شقة فول من الفوال إللي تحت,,كان العقاب الأوتوماتيكي هو:"الحرمان من حصة الألعاب".

"يا فصل (شتيمة) لو مخلصناش ال(كلمة إنجليزي فال science or math ) قبل الجرس هانكملها في حصة الألعاب ,ويانا يانتوا يا سنة (رقم سنتنا)"

"إللي مش جايب لبس الألعاب مالوش لبس,,قصدي ألعاب"

"إيه ده؟! (وجه غاضب وكأنه ظبطه بإزازة سبيرتو),,لااااابس تي شيرت أزرق؟!!!!,,مش قلنا اليونيفورم أحمر وأبيض؟"

وكتير كانوا بيضيعوا علينا حصة الألعاب عشان ميس مشفاكر إسمها إيه بتدرب رقاصات مدرستنا علي إستعراض "لحد هذه اللحظة لا أدري بيدربوهم علي إيه,غالباً كانت الإستعراضات دي كلها شبه بعض يإما حلاوة شندوتشنا,أو خفة عقلنا أوأغنية فيلم المصير بتعة محمد منير,إلي أنا فاكر إنهم جردوها من أي معني خفي أو بيٍن فيه,,,,مكانوش بيوصلولنا منها غير معني واحد هو :"ترقص؟! ,,أرقص غصب عني وغصب عني أرقص!!""

كمان لو كانت حصة الألعاب قبل الفسحة أو المروُاح,مكانش بيبقالها طعم,عشان العيال السخيفة كانوا بينتشروا في الحوش ويخربوها علينا,,,
يعني من الأخر الحصة دي كانت يإما مصدر ضغط وإذلال لينا,,أو. في مهب الريحوإيش ياخد الريح,,
عشان كدة كان نسبة من الفصل,أنا منهم,كنت عن نقسي باخد بعضي وأروح لو كانت حصة الألعاب قبل المروُاح,بس أكيد كان صعب أعمل كدة قبل الفسحة.

الخلاصة,كنا دائماً وأبداً الطرف الضعيف في المعادلة,لدرجة إن أي ضغف كان يقدر يكدرنا ويسلب مننا حقنا في وجود حصة الألعاب

لو عندك ضمير قول لي,إيه الفرق مابين فصلنا,ومابين بلدنا,,مابين حصة الألعاب ومابين حصة مصر في مياه النيل؟,,

أيوة,,الإتنين في مهب الريح.

مينا ضياء

18/4/

,,11:26 pm.



Saturday 22 May 2010

لية حطينا اسم البلوج بتاعتنا
جناح فراشة
______________________________

لهواة مشاهدة الأفلام الأجنبية ،ربما يمثل لهم عنوان هذا الموضوع فيلما أجنبيا يحمل نفس الإسم .. ولهواة قراءة القصص والروايات الأجنبية والخيال العلمى بوجه عام ، ربما يطرق العنوان بابا مهما فى عقولهم وهو السفر عبر الزمن وتغيير التاريخ ..
نبدأ أولا فى عرض فكرة والمقصود من كلمة "تأثير الفراشة" ، أو
Butterfly Effect .. وهى تعنى حدوث شىء صغير جدا يؤدى لحدوث سلسلة من الأحداث المترتبة على هذا الشىء الصغير .. وربما نستوعب الفكرة أكثر إذا تحدثنا عن الرواية والفيلم الحاملين نفس الاسم ..

نبدأ بالرواية .. وهى تحكى قصة رجل سافر عبر الزمن إلى الماضى السحيق قبل وجود الانسان على الأرض و أُثناء وجود الديناصورات ، فيمشى هذا الرجل على أرض الماضى وبينما هو يمشى ، فيدوس على حشرة / فراشة صغيرة ، وبعدها عاد إلى زمانه ليفاجأ بتغير كل شىء وبأن السماء حمراء والأرض خراب ..تغيير كلى وجذرى لقتله فراشة صغيرة فى الماضى أدى إلى سلسلة من التغيرات التى قاد إليها قتل الفراشة وأدى بالتالى إلى تغير التاريخ كلية بطريقة مثيرة للدهشة ..


هناط نظرية عبثية تقول أنه إذا قامت فراشة بتحريك جناحيها فى ناحية ما من الكرة الأرضية ، فإنه يترتب على ذلك حدوث زلازل أو فيضانات فى الناحية الأخرى من الأرض .. أو مثلا نحاول تقريب الأمور قليلا من أذهاننا ، ونتخيل سويا فراشة تطير فى الهواء ، ونرى ضفدعا يتجه نحوها ثم يلتهمها .. لو فرضنا معا أنه لم يستطع التهام هذه الفراشة فإن الأحداث ستتغير حتما ، سيتجه للبحث عن شىء آخر يأكله ، وربما لا يجد فيموت جوعا ، ولنتمادى فى الخيال ونفرض أن هذا الضفدع كان بعد تناوله الفراشة سيجده ثعبان ويأكله بدوره ، هذا لن يحدث فى حالتنا إذن لأن الضفدع مات جوعا وطبعا أدى ذلك إلى أن الثعبان بالتالى سيبحث عن شىء آخر يأكله ، وربما فى رحلة بحثه هذه يمر إنسان عاثر الحظ فى طريقه ، فيشعر بالخطر لوجوده فيقوم بلدغه فورا ، ويموت هذا الشخص بالسم .. رأينا كيف كان تسلسل الأحداث اذى ترتب على مجرد عدم تمكن الضفدع من التهام الفراشة .. الآن نعود للمشهد الأول بعد التهام الضفدع للفراشة والتهام الثعبان للضفدع ، بالتالى لم يعد بالثعبان حاجة الآن للسير بحثا عن طعام ، وبالتالى أيضا لن يقوم بلدغ الشخص الذى سيعود بدوره لحياته الطبيعية .. الخ الخ ..

طبعا لا يمكن تغيير التاريخ والعبث بالماضى ، ولكن فقط مجرد تخيل الفكرة ذاتها يصيب بالدوار ، فأى تغيير بسيط فى أى حدث تافه فى الماضى ربما يؤدى لحدوث أشياء شنيعة فى المستقبل ، وربما يتغير تاريخ الأرض كله من حادثة بسيطة مثل موت فراشة أو نجاتها من هذا الموت ..

ما أومن به هو أن كل شىء فى هذا الكون يتم بحسابات دقيقة بارعة لا قبل لنا بها ، كل شىء محسوب ومقدر بدقة بالغة وتدخلنا فى مثل هذه الأمور إنما يفسدها ولا يمكن أن يقومها بطريقة أو بأخرى .. حتى لو كان تدخلنا بسيطا تافها .

دعنا إذن لا نهمل بسيط الأمور ، ولنهتم جيدا بحاضرنا لأنه السبيل الوحيد لمستقبل سعيد ، ولنعلم أنه أى حدث على تفاهته يمكن أن يترتب عليه أحداثا بالغة الأهمية كما رأينا فى السابق ، ولا نستهين أبدا بأى شىء نفعله أو يحدث لنا .. لا نستهين أبدا ب "تأثير الفراشة"


Butterfly Effect"

منقول

Friday 21 May 2010

"مثل غير شهير :"ساعة الجفاف ينعز التفاف

"مثل غير شهير :"ساعة الجفاف ينعز التفاف

يبقي غلطان إللي يلوم السد العالي, الحضري انه "هرب" من الأهلي,بالعكس جداً بقي,,,,ده عنده بعد نظر وحكمة وفطنة وفراسة,,وإللي يقول عكس كده يبقي عنده قصر نظر وعسر هضم,,,,
مش مقتنع؟؟,,طب إديني ودنك.

حط نفسك مطرحه كدة,الراجل لقي إنه بعد كام سنة مش هايلاقي شغل ويبقي عاطل زي خيبتها.لقي انه هيرجع كفر البطيخ تاني وهو مالوش لزمة علي الرغم من مشواره الطويل.
لو مكانه يبقي تهرب ولا لأ؟؟,,,ده مش هزار السد مُحبط يا يجماعة!

بعد مفضل يحمي مصر أكتر من خمسين سنة,بقا مُهدد بإنه يبقي عاطل ويروح يقعد علي أي قهوة.
يعني هو كل يوم الصبح قبل التدريب وهو بيشوف الجرايد ويسمع عن خطط دول المنبع في بناء السدود (وتنامي النفوذ الإسرائيلي والصيني والإيراني هناك,وأخيراً وليس اخراً,, رغبة ملك ملوك أفريقيا "الرئيس الليبي" لتقاسم مياه النهر,وتحويل قسم من مياهه لحنفيته الكريمة) و رغبتها في تعديل الإتفاقية إللي بتحفظلنا حقنا في النيل,ولزمته في الوجود. عاوزين يقللوا مواردنا المائية,وهو يبقي واقف لابس الشمس علي قفاه كل يوم وهو مفيش مية يوقفها أصلاً,

ف الراجل أصبح محبط وقرر الهرب لسويسرا,
يشكل عام يعني (بس مش عارف عام ف ايه أصلاً ومفيش مية !) الموضوع مش مأساوي بالدرجة إللي صاحبنا فاكرها,

و ممكن نتخيل شكل حياتنا بعد مالمية هاتنقطع أو علي الأقل هاتبقي عزيزة (بس نصيحة يعني ,قوم/ي دلوقتي من قدام الشاشة و حط طشت أو جردل تحت الحنفية وابتدوا حوشوا,ال note دي مش هاتطير,لكن المية,,محدش ضامن,,أنا قلتلكوا وخلاص)

فحياتنا هاتكون كالآتي:
- في أول فترة هايكون فيه نشاط واضح وقوي للسباكين,هايتبعه كساد سباكي بسبب الكساد المائي,وممكن يتجهوا لإدارة "السيولة المرورية"

- كمان قلة المية هاتخلي كل واحد يحترم نفسه و كمان هايخلي الدوري المصري يبقي أقوي و ماتشاته قوية,لإن كل واحد هايبقي عاوز "يحفظ ماء وجهه".

- هايعمل علي حفظ السلام الإجتماعي,عشان ساعتها "رش المية" مش هايكون "عداوة",والمثل الشهير
ممكن نحوره ويكون "إللي هايرشني بالمية هابعتلوا بوسة"

- ماتستغربش لو رحت تعيط لحد وتشتكيله وتقول له : "أنا شارب المر" وتلاقيه بكل برود بيقللك :"طب ماتجيب بق".

- و ماتستغربش اما تلاقيه قام مطلع مناديل مديهالك,,أل إيه مطعيتش مطعيتش,,,و أول ماتمشي عليطول يقوم واخد المناديل ويستخرج منها المية.

- ده إن بدل مهايقولوا للولد الصغير "الراجل مايعيطش",,هايقولوا "الحريص مايعيطش"

- كمان مفهومنا نحية الشخص بتاع المقالب هيتغير و نظرتنا ليه هاتكون أكثر توقيراً,,"الواد شربنا حتة مقلب!!,إلهي يعمر بيته!",,أو مثلاً "ده شكله عنده جفاف,,,ثواني هاروح أشربه مقلب و أجي"
- و بالتأكيد التاريخ هايذكر إن الحكومة أما عملت العلاوة الخمسة في الميه,,لقت إنها كدة هاتقف ف زور نافوخ جيب جناب سعاتاك,,,ف قالت تخليك تٍبًلعها بمقلب صغير.

- هايحصل انقلاب في أسعار الملابس و هايبقي أغلاها هو,,,,الشراب.

- و كل سواقين التاكسي والملاكي كمان,هايشيلوا الشبكة إللي فوق السقف وغالباً هايركبوا بدالها لامؤخذة "طشت",,,,وإحتمال يعني مصانع السيارات تعمل خطوط إنتاج مخصوص للسوق المصري,و أدينا اهو بنسمع في العالم و بنعلٍم عليه,,و هايبقي الإعلان ف الوسيط زيه زي ف ال Newyourk times :"الآن أشتري عربية "ماركة" طراز المصري,بجميع الكماليات شامله الطشت",,,,,,أصل صحيح يعني الطشت,, يجمع مية المطرة و ممكن نشيل فية الشنط,,,أما الشبكة ف هانشيل فيها الشنط ونعمل ايه تاني,نصطاد سمك!!!!

- كمان أما هنلاقي واحد "شايل طاجن سته" ,سؤال "مالك شايل طاجن ستك ليه؟" هايعتبر سؤال غبي,,,لإن هايكون بديهي إنه يعمل كدة مالعطش,,يمكن يلمله شوية مية وهو ماشي.
- ولأول مرة هانحسد الميت,,بس الميت غرقاً.

- المشكلة إن أما تحصل حريقة في حتة أما تيجي تكلم المطافي,,,هايرد عليك الراجل ويقول :" وراس جدي (ما طافي)",,,,بس يمكن دي فرصة إن المطافي عندنا تتفرغ شوية لإللي المطافي برة بتعملة جنب إطفاء الحرائق,,,إنها تتقذ القطط المسكينة المتشعبطة فوق الشجر,,و ده أكييد هايحسن صوره مصر برة عشان إهتمامنا بحقوق الحيوان,,,إية ؟,والبني أدمين يبتقول؟,,لأ يتحرقوا يا عم.

- أما حد هايهدد التاني ويقوله "هاشرب من دمك" لازم ساعتها ناخد التهديد ده بمحمل الجد ونلم نفسنا,كمان لإن الطبيعة الصحراوية إللي هانكون فيها هاتغير في طباعنا وهاتخلينا أكثر قسوة ووحشية.وده يبان عيب,,,,
- لكن الميزة في النقطة,,ياه!,,حتي كلمه "نقطة" هاتبقي غالية!!,,

- لكن الميزة في النقطة,, إللي قبل إللي فاتت ,,إن مفيش حد معين هايبقي بيمص دمك انت وأهلك ويلعب علي إنك مش هتاخد منه بدل الكوباية ليترات,,ف انا شايف انه بعد مكلنا هانبقي مصاصين أي سائل (مش شرط دماء يعني,,) كله هايحترم نفسه.,,,,فأي حد ماصص دم الشعب يلم الدور من دلوقتي.

- كمان جملة "مش عاجبك اشرب من البحر" مش هاتبقي مستفزة,وهاتكون تسوية مُرضية للطرفين المتنازعين ف أي خناقة.

- ده غير إن مفيش حد "هايتف" لامؤخذة علي التاني,,ولا "هايتف" في الشارع,مش عشان هانحترم بعض يعني,أو عاوزين شارعنا يبقي نضيف,,لأ,,ده كمان لو سمعنا حد بيقول كلمه "اتفوه" هانبصله شذراً عشان هو لامؤخذة "مبذر"

- ولو "النقطة" السابقة محصلتش,أنا بادعوا الحكومة إنها تعملها حملة زي الحملة الناجحة جداًجداً بتاعت "احسبها صح,تعيشها صح",,و أنا بارشح شعار حملة منع "التبذير والتف" يكون شعارها :" ريقك,وانت أولي بيه".

- وعشان هو غالي,فمفهوم "التف" انه فعل عدائي يستوجب الرد الرادع السريع بقلم علي وش ال"تافف" هايتغير للعكس,وهايصبح ده من مظاهر الكرم,ومحدش هايعمل كده غير للحبايب,,وأما حد أجنبي يجي هنا ويسألنا باستغراب "بتعملوا إية؟!",,هايكون ردنا ببساطة,,:"بنرطب وش بعض يا خواجة"

- والمشكلة إن أما حد هايجيلة "جفاف في الحلق" بسبب انة عنده برد أو ما شابه ,ممكن نفتكره بخيل,,بس ملحوقة,شهادة مرضية هاتكون كفيلة بإزالة سوء التفاهم ده.

- ساعتها هانضطر نعمل مونتاج من أول وجديد لكل أفلام الجاسوسية المصرية,إللي علي رأسها أفلام نادية الجندي,إللي لازم أما يتقبض عليها لازم تبقي متكتفة و "تتف" في وش عميل الموساد. (ممكن ساعتها نفتكر إن ده ترويج لفكرة التطبيع!! )

- كمان طريقة تعاملنا مع الحيوانات هاتكون أكثر رأفة,,ده كفاية إن الخروف بيقول "مااااء"!!

- كمان هايخف الضغط علي "محطات المية",و ممكن نحولها "امحطات أتوبيس " عشان نحل أزمات المواصلات ,أو" محطات راديو وتليفزيون" وماينقلوش ماتشات إللي بيلعبها السد العالي.

- ويمكن بسبب إخفاق الحكومة في إدارة ملف المياه المصري,قررت إنها تتعامل معاه "بفكر جديد",يعني مش لازم يبقي جهدنا الخارجي ضايع في التفاوض مع الأفارقة,و الجهد الداخلي ضايع في محاولة إقناع الناس في ترشيد الإستهلاك,ومنع إهدار المياه,ليه مانستغلش المية التي سبق وأن استهلكناها,,,وهي دي النظرة الإستباقية والمبادرة فعلاً,,

- مش القصد إعادة تدوير المياه في الزراعة أوماشابه بعد تحليتها,,,لسه هانحليها ونحط عليها سكر أو ملح!!,,,,لكن ليه مانزرعش بيها عليطول!!

- كمان,عشان هاتكون عزيزة جداً في المستقبل,ليه مانبتديش نخلطها بمياه الشرب لحد مالناس تتعود ويجيلها مناعة ضد المية دي,,,,أنا باقترح إن الموضوع ده يبقاله حملة تانية يكون شعارها :"منك وإليك",,مش عيب يعني.

علي أي حال,,السد العالي لقا ان سويسرا جوها برد والمية فيها متجمدة,فمالوش شغل,,وقرر انه يتدخل بنفسه لحل هذه الأزمة العويصة,وإدارة ملف المياه المصري بشكل يحمينا من الغرق أوالجفاف,أو من كلاهما "الغرق في الجفاف"

و قرر إنه ينزل بنفسه وفعلاً ابتدي يدرس الوضع كويس من كل النواحي,ويذاكره,دول حتي اتفقوا إن الحبر إللي
هانوقع بيه الاتفاقات معاهم هايكون متاخد من حصة المياه بتاعتهم,,, واجتمع مع فريقه و"الجهاز المعاون",و"مهندس الري" المعروف اعلامياً باسم "مدرب حراس المرمي",,وقعدوا مع المعلم,و قرروا انهم يجهزوا الفريق إللي هايكون مسئول عن عملية التفاوض وشحن القوة المصرية الضاربة لتكون طرفاً مسانداً للسد العالي,
و قرروا أنهم يكونوا معاهم أدوات المفاوض الفعال من "عصا وجزرة"

(اصل قبل كده كان البابا شنودة في زيارة لأثيوبيا,ف كان حاول يتوسطلنا,وده أكتر حاجة نقدر نطلبها منه,يعني أكيد مش مفترض منه انه يقلب رحلة رعوية لجلسة تفاوض حامية,واما الكلام ميعجبهوش يقلب وشه ويضرب الترابيزة ويزعق فيهم قائلاً :"أنا بابا يالا")

و جائت ساعة الحسم,,,تارابيزة السفرة قاعد عليها المصريين من جهة والأطراف الأخري من جهة تانية,,
و بعد أما كل طرف قال المقدمة بتاعته إللي محضرها,وقالوا الكلام المحفوظ,,السد لقي إن الطرف الاخر مُصر,,فسأله عن السبب ,فرد عليه المفاوض الأفريقي :"أنا فلان وعلان و ترتان بيساندوني و هايفيدوني,ومش فارق معايا انهم قصدهم يقرفوك أويمنعوك من الحموم و تغرق في عرق أهلك."

و أما لقي السد إنه عروضه إللي عرضها,وجزرته إللي حاول يغري بيها الأرنوب إللي قدامه مش نافعة,قرر إنه يظهر له وجهه الشرس,فقال له,"انت مش عارف بتكلم ميين؟!!!!!!"
رد,"مين؟",صاح السد العالي:"إحنا أبطال أفريقيا ست مرات,وأدينا ماشيين في السابعة أهو,إحنا إللي شيبنا البرازيليين,وعًلٍمنا علي الطلاينا بالكبار و الصغار",,,لم يتخلي المفاوض الأخر عن نظرته الهادئة.ولما لم يجد السد أي تأثير لما قاله,طلع موبايله,وشغل ال speaker و قال:"ألو,استاذ سمير زاهر؟,,وحياتك اعملنا ماتش مع منتخب
",,,," خلينا نرابيهم"

و كانت لهذه المكالمة وقع السحر علي المعسكر الأخروانتشر الإرتباك ,فبعثوا بورقة لمندوبهم علي الترابيزة
فحواها,"إن المصريين عندهم ساحر عظيم اسمه (بووو تريكااااة) لكنه مش فاضي والددبابة المصرية الأخري,عمروزكي مصاب,,إذا فالمصريون مجردون من أسلحتهم الضاربة,,"

مما أدي لتصلب المفاوض في وجه السد العالي,,وابتدأ يراوغه في الكلام,ولكن لحسن الحظ أن يومها كان يوم جمعة,فقامت الأيام الأوائل بتنحيس حظه بهدف بانقاذ الموقف,,ومع اشتداد عود الطرف الأخر,,أتي احد المصريين من الخلف وضرب الترابيزة ,فنظر له المفاوض الأفريقي نظرة توهامي ,قائلاً :"وانت مين انت كمان؟",,فرد عليه,:"أنا جدو ياللا"

مينا ضياء

17-18/1/2010

رسوم سامح سمير


واضح جداً تبادل المنافيع بين فئات الشعب,وده بيعزز السلام الإحتماعي,,,/فيش حد مش مهم!
تسلم إيدك يا سامح!!!!!


بص علي دول
http://www.wataninet.com/ArticleDetails.aspx?A=25644

http://www.ahram.org.eg/27/2009/12/27/10/1144.aspx

http://www.marefa.org/index.php/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A9_%D8%AD%D9%88%D8%B6_%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%8A%D9%84#.D8.A7.D9.84.D9.85.D8.B5.D8.A7.D8.AF.D8.B1

http://www.marefa.org/index.php/%D8%A5%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82%D9%8A%D8%A9_%D9%85%D9%8A%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%8A%D9%84_1929

http://www.bbc.co.uk/arabic/middleeast/2009/08/090809_ae_nile_tc2.shtml

http://www.bbc.co.uk/arabic/middleeast/2009/07/090727_ah_nile_tc2.shtml

Wednesday 19 May 2010

فاكرنها نصاحة


الموضوع انة انتشرت فى فترة مثلا بقالها مثلا يجى 6 سنين من بدء انتشار
النت والنتيتة فى مصر وانا بلاقى جمل جميلة اوى
زى دة
اشعل شموع الحب وارسل لك اشواق واكتب على العنوان ليك انا مشتاق
الذي يخاف الحب أرق من الذي يخافه ...
الحب الحقيقي : هو أن تحب الشخص الوحيد القادر على أن يجعلك تعيسا
أجمل ما في الدنيا: الحب والرغيف والحرية
الإهمال يقتل الحب ، والنسيان يدفنه
الحب لا يقتل ا حد إنما يعلقه بين الحياة والموت
الحب سلطان ولذلك فهو فوق القانون
أنت لا تعرف قلبك حتى تفشل في الحب
الحب كالقمر له وجهان: الغيرة هي الوجه المظلم
الحب يقضي على الكثير من الآلام لأنه أعظمها
أن تحب: صدفة00ان تستمر هذه إرادتك
الأعمال أعلى صوتا من الكلام-إلا في الحب
الدموع تروي الحب والبسمات تنعشه
الحب كالمعدة القوية يهضم أي طعام وأي كلام
الحياة كالحب لا حكمة فيها
الحب ليس هلوسة ولكن فيه الكثير منها
الحب يجعل الزمن يمضي والزمن يجعل الحب يمضي
الحب أن تفنى في شيء والموت أن يفنى فيك شيء
الحب الحقيقي هو الذي تحس به بعد فوات الأوان

الخ الخ الخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

يا حلاووووووووووووووووووووووو
وووووووووووووووووووة


و انا لما بلاقى حد كاتب حاجة من العبط دة

بقول دة حد تعبان فى دماغة على طول
قال يعنى لما حضرتة بيكتب كدة يبقى واد حبيب
وشارب فى الحب علبة كانزات من الواحدة ام اتنين جنية ونص
لكن دة محاولة فاشلة انة يجذب انتباة الجنس الاخر من الاخر يعنى
ومن اللى بنشوفة كل يوم ان الللى بيكتب الكلام دة هو اكتر واحد بيكون فعلا محتاج انة يحب
وتقريبا عمرة ما كلم حد من الجنس التانى
وكلة مرة احايلة واقولة يا سيدى شيل الهبل دة شيل العبط دة
يقولى :: لا انة شعور داخلى احس به اتركنى من فضلك اعبر عما يجتاح داخلى
من مشاعر.... ان المشاعر ليست بشى نخجل منة انة انة انة انة .. انى لست قادر
على وصف ماهيتة هذا الشعور.
وخد من دة كتير
والاغانى هى التانية بتقولك مثلا
انا فى الحب امير
امير مين يا باشااااا .. امير البحار
من حقك صدقيني عليا تندمي.... ما انا اللي اديت لقلبك اكتر ما بتحلمى والتانية اللى تقولك
حاجات علمتهالك....وحاجات عيشتهالك .......وحاجات نولتهالك
حلفتى ويا ما قلتيلي ما يبعد بينا الا الموت
اتاري عشقت كدابه بتخدع في كلام وسكوت

تحسة بيتكلم سنة 60 ساعة لما كانوا بيتكلموا بالشفرة

من اسد واحد اللى عصفور المدينة حول
سامعك ..حول
ويقولك اتارى .. ابو 2 لعبة دة عارفة من زمان
الحب لو موجود بين اتنين مش بيبقى بالشعارات دة ولا اية ؟؟؟؟
مش عارف اية اللى وصلنا لكدة يعنى ؟؟
ارحموا نفسكم بقى ولا ارحم انا نفسى وابطل كتابة ؟؟ وابطل تفكير ؟؟




يا مصر ( هنشخلعلك) ضرايب جديدة

فى ظل الازمة المصرية لعدم وجود اى حاجة مش مفروض عليها ضريبة
قررننا نحن الشباب باننا نساعد الحكومة فى انها تجد مجالات جديدة لفرض الضرائب

اولا لازم نعرف يعنى اية ضريبة ؟
الضريبة من اسمها حاجة بتتضرب فى الجيب
وطبعا مش جيبك

ودة اللستة المقترحة


1_ فرض ضريبة على المواشى (قصدى المشاة) فى الشوارع العامة
عشان حضرتك لابس شوز والشوز بيوسخ الارض
ونتيجة لهذا يا ايها المواطن
ان الحكومة المحترمة بتجيب كناسين .. واية مستوردين
ودول بياخدوا فلوس كتير ... يا حرام

2_فرض ضريبة على التنفس
يعنى تدى كل مواطن عداد يعددلك
اتنفست كام كيلو متر مكعبب من الهواء النقى الصافى المصرى 100%
وتتحاسب بالضبط زى عداد النور

3_ فرض ضريبة على الطلبة اللى مش بتذاكر فى ثانوى
وبكدة الطالب اللى مش هيجيب مجموع هياخدوا منة ضريبة
وبكدة نعلى مستوانا التعليمى بسرعة فائقة

4_تقنيين الحشيش والافيون والمواد المخدرة
وفرض ضرائب باهظة جدا عليها
عليها وبكدة محدش هيشتريها وبكدة نكوة تخلصنا من مشكلة الادمان
وساعتها اللى هيشترية هيكون ابن ولاد الاغنية وبكدة ثروتة هتقل ودة بيساعد على تقليل الفروق الاجتماعية بين الطبقات

4_فرض ضريبة على عدد الفريندز عندك على الفيس بوك
بما انة الموقع دة بقى مش اشهر المواقع فى مصر فكل فريند هيتضاف ضريبة علية مقدارة نص جنية
مش كتير واللة وهنعفى اللى عندة اقل من 10 فريند للتسهيل على المواطنين
وتاخد هذة الضريبة شريحة صغيرة من مستخدمى الفيس بوك
مقدارها 10 % فقط لان معظم مستخدمى الفيس بوك يتراوح الفريندز عندهم بين 2 ل 2.5 فريند ودول مش هنطبق عليهم الضريبة زى ما احنا قولنا
وبكدة نكون قللنا استخدام الانترنت وساعتها ممن نستخدم سياسة الاستخدام العادل للانترنت


5_فرض ضريبة على الغباء ... يعنى وانتا ماشى فى امان اللة
تلاقى عسكرى وقفك هيديك بالونة تنفخ فيها لو اتحول لونها للون الزنفسجى القاتم المائل اللى للصفرة
يبقى انت غبى وهناخد ضريبة منك .. ودة هيشجع كل الناس انها تذهب لمكتبة سوزان مبارك العامرة بالسكان يىىى قصدى بالقراء
عشان يقروا ويتثقفوا

6_فرض ضريبة على اللحوم المستوردة اللى بتيجى عشان تسد عجز اللحوم
ونتيجة لفرض الضريبة سعرها هيزيد
ونشترى ( لحم بلدنا )
ونشجع ابن بلدنا الى بيقدر ظروف الشعب وغلو الاسعار

7_اخيرا الضريبة اللى هتجيب لمصر مصدر دخل اكتر من الى جبناة من مئات السنين
فرض ضريبة على الظالم وعلى الحرامى وعلى المرتشى وعلى المنافق
..........

لكن بنقول هيجى يوم والنور هينور مصر كلها وساعتها كل حاجة هتبقى احسن
هنعيش احسن ...هنتصرف احسن... هنمشى فى الشارع باليل واحنا مش خايفين
هناكل اكل نضيف
هنعيش عيشة زى الفل
ليك يوم يا ظالم.
و بقولك منك لة ان اليوم دة قريب


so plz wait till this message got who reply on it
tnx for using ur brain
___________